sauvakävely blogi
”Nyt se löytyi, minun laji!” – sauvakävelyssä yhdistyy ulkoilu ja kestävyysliikunta

8.5.2019 | Katja Papinniemi

Kevättalvella kaverit harmittelivat, kun kadut on niin liukkaita, ettei pääse lenkille. Olin hetken hiljaa, kunnes sanoin: ”Pääseehän sitä. Kun ottaa sauvat mukaan.” ”Mutta sehän on ihan nolo laji!” ”No joo… kyllä muakin ennen nolotti. Mutta ei enää, se vaan on niin tehokasta ja kivaa!”

Olin tunnustanut olevani sauvakävelijä. Päätin, että enää en yhtään nolostele sitä, että käyn sauvakävelyllä. Päinvastoin – kerron kaikille, kuinka huippu laji se on! Miksi jonkin lajin harrastamisen pitäisi olla noloa toisille ja ok toisille?

Olen teini-ikäisestä asti rakastanut pitkiä kävelylenkkejä. Ne ovat olleet minulle tärkeä keino palautua ja rentoutua. Niiden aikana tulevat yleensä parhaat ideat ja oivallukset, mikä kertoo selkeästi siitä, että keho ja mieli lepäävät ulkona reippaillessa.

Viitisen vuotta sitten aloin ottamaan sauvat mukaan lenkille. Olin jo pitkään etsinyt sopivaa lajia, kunnes eräänä kesänä nappasin äidin sauvat ja lähdin vetelemään mökkitietä edestakaisin. Nyt se löytyi, minun laji!

sauvakävely hyödyt

10 vuotta jalkapalloa ja sen jälkeen viisi vuotta ryhmäliikuntamuotojen epätoivoista kokeilemista osoittivat, mikä on minulle sopivin tapa liikkua. Haluan itse valita ajan, paikan, seuran ja tehon. Minulle sopivaan lajiin ei tarvitse erityisiä varusteita ja sitä voi lähteä harrastamaan kotiovelta.

Sauvakävely täyttää kaikki kriteerit, ja se on tehnyt lenkeistäni tehokkaampia. Suomen Ladun mukaan sauvakävely on jopa 20 prosenttia tehokkaampaa kuin kävely ja sauvakävelyssä kehon kaikki lihasryhmät tekevät töitä.

Sauvakävely on tuonut helpotusta niska- ja hartiakipuihin ja päänsärkyihin, joista ajoittain kärsin. Kevyt sauvakävelylenkki parantaa oloani yleensä myös silloin, jos lihaksiin ja päähän jo koskee.

Suosittelisin lajia erityisesti itseni kaltaisille liikkujille, jotka haluavat pitää kunnostaan huolta helposti ja liikkua ulkona. Jos pitää kävelylenkeistä, pitää myös sauvakävelystä. Ja mikäänhän ei estä kokeilemasta esimerkiksi sauvajuoksua tai tekemästä intervallitreenejä!

Ennen rientämistä ensimmäiselle sauvakävelylenkille pitää varmistaa, että nappaa mukaan oikeanpituiset sauvat ja että sauvakävelytekniikka on hallussa. Lajiesittelyssä kerromme vinkit tekniikkaan ja sauvojen valintaan.

ps. Jos yhä tuntuu nololta sanoa harrastavansa sauvakävelyä, niin ainahan sitä voi sanoa harrastavansa nordic walkingia.